Tuesday, March 17, 2009

SENI BINA DAN UKIRAN


Seni bina merupakan satu lagi cabang kesenian yang boleh kita lihat untuk mengkaji bagaimana perkembangan sesebuah tamadun diukur dari sudut fizikalnya. Seni bina boleh memperlihatkan kepada kita akan bagaimana idea-idea kreatif masyarakat sesebuah tamadun itu diolah untuk membina identiti sesebuah tamadun itu mengikut acuannya yang tersendiri.

4.1 PENGARUH DARI TAMADUN ISLAM

Tamadun Islam mempunyai keunikannya tersendiri dalam menonjolkan hasil seni binaannya , tidak hairanlah jika pernah suatu ketika tujuh keajaiban dunia adalah hasil daripada sumbangan Tamadun Islam. Monumen tersebut adalah Taj Mahal di India dan Istana Alhambra di Andalusia(kini Sepanyol).

Salah satu fokus utama apabila kita membincangkan berkenaan seni bina Islam adalah binaan Masjid kerana Masjid dan Tamadun Islam seakan-akan mempunyai satu ikatan yang sangat kuat. Binaan Kubah merupakan satu tanda yang amat jelas dalam memperlihatkan seni bina Islam kerana secara umumnya setiap masjid tentunya mempunyai kubah.

Selain binaan kubah yang tersergam indah , ukiran-ukiran kaligrafi ayat-ayat suci Al-Quran merupakan satu lagi motif islam yang cuba diketengahkan oleh tamadun islam yang berkembang sama ada di masjid atau pun di istana-istana. Jika tidak ukiran ayat-ayat suci Al-Quran , biasanya ukiran-ukiran lain adalah berasaskan alam semula jadi seperti unsur tumbuh-tumbuhan dan bunga-bungaan

Unsur air juga turut memainkan peranan penting dalam mencirikan sesuatu binaan itu adalah hasil pengaruh tamadun islam. Sebagai contoh untuk semua gambaran di atas , di sini disediakan bukti jelas akan indahnya seni bina yang diwariskan oleh kerajaan-kerajaan islam yang memerintah , kerajaan Islam terakhir yang memerintah Andalus bermula pada tahun 1238 hingga 1492M(635-897H). Pada zaman kerajaan ini , Andalus telah mencapai era kemuncak kegemilangan tamadun kesenian Islam dengan terbinanya istana Alhambra di puncak Banjaran Sierra Nevada(Jabal Shalir/al-Thalj) di Granada yang tetap menjadi the artistic genius of Muslim Spain.


4.2 PENGARUH DARI TAMADUN CINA

Dalam bidang ini , Tamadun China terkenal dengan pembinaan Tembok Besar yang dibina semasa Dinasti Chin. Semasa Dinasti Chou lagi, beberapa buah negeri di bahagian utara negeri China telah membina tembok-tembok yang panjang untuk mempertahankan negeri China daripada serangan musuh. Maharaja Shih Huang Ti telah mengukuh dan mencantumkan semua tembok tersebut menjadi satu tembok besar yang bersambungan di atas bukit dan lembah.Pembinaannya adalah dalam jangka masa antara tahun 228 SM hingga 210 SM.

Tembok Besar China yang panjangnya kira-kira 2410 km dan setinggi 40-50 kaki merupakan satu daripada 7 keajaiban dunia. Di sepanjang tembok itu dibina 20,000 menara-pengawa di samping 10,000 menara-pengawal kecil. Pada setiap menara ditempatkan sepasukan tentera seramai 100 orang. Seni bina yang lain dapat dilihat melalui pembinaan istana, kuil-kuil dan bangunan-bangunan berbentuk pagoda.

Dalam Seni Ukir ,ukiran-ukiran dapat dilihat pada patung-patung yang dibuat daripada batu jed, gangsa, batu, tanah liat dan kayu. Ukiran juga dibuat di kubur dan di dinding gua. Pengukir Shang menggunakan batu marmar, batu jed dan batu kapur untuk mengukir patung-patung kecil. Dinasti Han juga terkenal dengan pengukir-pengukirnya yang mahir.

Dalam bidang pembuatan seramik atau tembikar, masyarakat Shang telah memajukan teknik-teknik membuat seramik.Buatannya halus dan dicat dengan warna hitam dan merah. Gangsa juga digunakan untuk membuat bekas air dan makanan. Ia dihiasi dengan ukiran-ukiran geometrik dan haiwan.

Pada zaman Dinasti Tang (abad ke-8) seni pahat (sculpture) turut berkembang seiring dengan perkembangan seni lukis.Dalam hal ini agama Buddha banyak memainkan peranan. Kegiatan agama telah menghasilkan banyak patung di kuil-kuil. Patung-patung yang masyhur ialah ‘Lung-men’, Buddha batu yang dikelilingi oleh patung-patung Bodhisattvas, samai-sami dan penjaga-penjaga. Kemudian dengan secara beransur-ansur orang-orang China menggantikan patung-patung keagamaan itu dengan membuat patung-patung berbentuk kuda dengan ukiran-ukirannya sekali. Patung-patung kuda dengan penunggangnya menggambarkan sifat kepahlawanan China.

4.3 PENGARUH DARI TAMADUN INDIA

Tamadun India atau lebih dikenali dengan tamadun Indus tidak kurang hebatnya ,antara pencapaian penting atau utama yang telah dibangunkan oleh tamadun ini adalah ciri perancangan bandarnya yang begitu sistematik. Perkembangan seni bina dipengaruhi oleh persekitaran dan cuaca. Penggunaan jendela berkisi dibuat untuk mengurangkan pancaran cahaya matahari manakala batu marmar putih seperti terdapat di Rajasthan digunakan sejak zaman Moghul untuk kurangkan bahang. Seni bina India banyak menggunakan batu dan kayu sebagai sumber asas kerana mudah diperolehi.

Batu-bata dijadikan asas binaan bangunan-bangunannya yang terdiri daripada pelbagai saiz. Susunan bangunannya pula adalah selari mengikut grid-grid tertentu dan juga pembinaan jalan-jalan utama yang memudahkan medium perhubungan. Perancangan yang teliti ini juga dapat dilihat dengan corak penempatan yang dilakukan dimana terdapat pengkhususan bangunan-bangunan yang digunakan untuk pentadbiran,tempat beribadat dan juga tempat-tempat kediaman. Saiz rumah kediaman juga mempunyai pelbagai saiz dan dilengkapi bilik dan ruang tamau serta kemudahan bilik air yang berperigi. Contoh bandar terkenal yang mempunyai ciri-ciri sedemikian adalah dua bandar terkenal iaitu Mohenjo Daro dan Harapa.

Pada zaman Dinasti Maurya di bawah pemerintahan Asoka seni bina telah mencapai zaman kegemilangan. Seni bina zaman Asoka ini dipengaruhi oleh agama Buddha kerana Asoka sangat kuat berusaha mengembangkan agama Buddha. Pintu-pintu gerbang gua banyak dibina. Kuil-kuil dibina di dalam gua. Pada zaman ini juga dibina beribu-ribu stupa yang dibuat dari batu dan berbentuk kubah. Ia dibina ditempat suci. Ia bukanlah kuil Buddha tetapi merupakan tempat menyimpan bahan-bahan peninggalan Buddha. Dalam seni Buddha, elemen geometri iaitu empat segi dan bulat menjadi pilihan dalam Zaman Asoka kerana dikatakan sebagai satu usaha untuk membezakannya dengan elemen empat segi yang biasanya terdapat pada altar Zaman Vedik dan sebagai simbol Buddha iaitu Wheel of Law.

Untuk seni ukiran , masyarakat Indus telah menggunakan tanah liat dalam membentuk patung-patung dan ala-alat perhiasan. Tiang-tiang Asoka yang dibina dari batu pasir yang dilicinkan dan mencapai ketingian 40 kaki dan di hujungnya terdapat bentuk loceng dan bentuk empat segi yang dihiasi dengan gambar binatang seperti harimau, roda sebelum diletakkan gandingan tiga ekor singa iaitu pengawal kerajaan Asoka menjadi lambing kebesaran pada zaman kerajaan Asoka.

33 comments:

  1. salam , umiza mintak sikit ye dari artikel kat atas ni, untuk lengkapkan folio seni umi , ,

    ReplyDelete
  2. salam..mtk copy paste sikt ek,,unutk asgmt..sejarah senibina,.hhuh

    ReplyDelete
  3. saya nk mnta izin,,nak copy paste utk asgment..

    ReplyDelete
  4. i need to copy a bit for my tamadun islam dan tamadun asia subject assignment....thank you

    ReplyDelete
  5. Assalam, saya copy sikit yer berkenaan sumbangan tamadun islam untuk assignment saya. terima kasih..

    ReplyDelete
  6. i wanna copy a little bit for my titas assignment

    ReplyDelete
  7. terima kasih untuk info ini. saya meminta izin untuk copy sedikit point dari slide anda untuk assignment titas ye. terima kasih :)

    ReplyDelete
  8. terima kasih untuk info ini. saya meminta izin untuk copy sedikit point dari slide anda untuk assignment titas ye. terima kasih :)

    ReplyDelete
  9. asalamualaikum saya mohon izin untuk copy&paste ya

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. salam sejahtera minta izin copy sikit untuk assignment tq

    ReplyDelete
  12. salam. minta izin utk copy. terima kasih

    ReplyDelete
  13. saya mnx izin utk copy ea. trima ksih ^_^

    ReplyDelete
  14. Assalammualaikum saya copy yee tuk buat presentation okay harap di halalkan terima kasih..

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum...saya mintak izin nak copy sikit ye untuk presentation saya

    ReplyDelete
  16. Salam, saya minta keizinan untuk copy dan paste utk MOOC saya.

    ReplyDelete
  17. Salam , mintak keizinan copy paste pasal tamadun islam ya.. terima kasih

    ReplyDelete
  18. salam, mintak izin copy paste untuk titas ya...... terima kasih

    ReplyDelete
  19. salam, mintak izin copy paste untuk titas ya...... terima kasih

    ReplyDelete
  20. Salam. Mintak izin tuk copypaste utk titas. Info yg sangat bagus, terima kasih

    ReplyDelete
  21. Salam, mintak izin untuk sopy paste untuk titas... Thank you!!!

    ReplyDelete
  22. Salam,trima kasih atas prkongsian ini,mudah mudahan ada juga yg boleh digunakan sebagai rujukan dan bagi menyiapkan kerja sejarah buku folio,😂😎😎😀.trima kasih dari sya(JOE KEPPER JOSEPH)

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum saya minta izin copy dan rujuk perkongsian ini ya :)

    ReplyDelete
  24. assalamualaikum minta izin copy utk rujukan sejarah … tq:)

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum,minta izin copy untuk rujukan kerja kursus TST3

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum,minta izin copy untuk rujukan kerja kursus TST3

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum,minta izin copy untuk rujukan kerja kursus TST3

    ReplyDelete
  28. salam minta izin copy untuk assignment saya, terima kasih.

    ReplyDelete
  29. Salam tuan, minta izin untuk dijadikan sebagai rujukan dalam kajian saya, terima kasih.

    ReplyDelete